Paweł
Buszko, “Żyd Żydem”. Wizerunek Żyda w kulturze ludowej
podlaskich prawosławnych Białorusinów. Miasteczko Orla,
Warszawa: IS PAN, Fundacja Slawistyczna, Wydawnictwo Agade, 2012.
Białorusin
pisze o antysemityzmie mieszkańców Podlasia, o jego chrześcijańskim
podłożu, konfesyjnych, prawosławnych komponentach i o aktualności
jego elementów w światopoglądzie współczesnych, białoruskich
mieszkańców wyznania prawosławnego. Pisze o tym jak mniejszość
opresjonowała i opresjonuje w dyskursie inną mniejszość, co czyni
temat pracy wyjątkowo ważnym i wypełniającym istotną lukę w
dotychczasowych badaniach nad zachowaniami mieszkańców południowego
Podlasia.
W
temacie pracy mieści się też zagadnienie pamięci, złożonej
społecznej pamięci opresjonującej, wyrażanej w dyskursie słownym.
W jego ramach odnajdujemy narrację tożsamościową, gdzie
tutejszość białoruska definiuje się poprzez waloryzowanie
inności. Kluczowa jest kwestia przekazu pamięci społecznej, a w
niej tej jej części, która choć służy samodefiniowaniu, ale
funkcyjnie odpowiada za opresję, wskazaną przez autora w nadwyżce
pola znaczeniowego terminu “Żyd”, obecnego w tytule książki.
Treść
poszerzonego pola znaczeniowego terminu “Żyd” została opisana
przez odniesienia do symboliki i rytuałów życia religijnego i
społecznego mniejszej części wspólnoty orlańskiej, gdzie przed
II wojną światową 80% mieszkańców stanowili Żydzi, pozostali to
w zasadzie prawosławni Białorusini. Tego typu dysproporcja
demograficzna stworzyła paradoks, z punktu widzenia siły
społecznego oddziaływania: mniejszość była tą, która
monopolizowała większość.
Ze
względu na to, że podstawą źródłową pracy były wywiady, autor
książki pokusił się o wskazanie także aktualnego rozumienia
dyskursu o Żydach. Założone ramy czasowe sięgające od
pamiętanych wydarzeń przedwojnia do wypowiadanych przecież
współcześnie sądów, a zatem zakładających wykorzystanie pewnej
refleksji, pozwalają na mówienie o inwariantach i wariantach
pamięci społecznej prawosławnych Białorusinów z okolic Orli
umieszczonych w postaci odniesień do sfery życia religijnego i
politycznego, jeśli za taką uznamy Szoah, a na pewno opinie o
współczesnej sytuacji politycznej w III RP.
Podlascy
prawosławni Białorusini wytwarzali w pewnym sensie ciągle
aktualizowaną tożsamość, której części składowe powstały i
powstają w rezultacie wskazania cech własnych jako mniej
wartościowych od cech innych kulturowo sąsiadów. Dowodów na to
nie znajdziemy w pracy Pawła Buszki. Autodefinicja przez negację
nie wykluczyła negatywnych symbolicznych i zrytualizowanych zachowań
wobec Żydów. Zostały one opisane w postaci działań
uwypuklających małe różnice - pojęcie służące wyjaśnieniu
skąd w grupie orlańskiej o cechach wspólnoty małego miasteczka
eskalowanie rozróżniania, prowadzącego w efekcie do zachowań
pogardy i nienawiści. Autor wskazuje jak zacierano opresyjność
zachowań wobec większości żydowskiej, co można wyjaśnić
odniesieniem do historycznie usankcjonowanego sposóbu odgrywania
skoncentrowanej na głównych aktorach pasji Chrystusa Historii
Świętej. W ten sposób zbudowano szczególny typ relacji
białorusko-żydowskich: raczej historycznie uzasadniony niż
koniunkturalnie opresyjny w zachowaniach grupowych, np. bójki,
kontestowanie żydowskich ceremonii religijnych, poniżanie
uzasadniane religijnie – chrystocentrycznie, obojętność wobec
tragedii życia w getcie, wywózki do Bielska Podlaskiego i dalej do
obozu śmierci w Treblince w czasie okupacji niemieckiej. A zarazem
został wyartykułowany przez autora rodzaj pozytywnej więzi,
uformowanej podobnymi preferencjami politycznymi manifestowanymi
wobec sowieckiego najeźdźcy, umocnionymi niezadowoleniem z polityki
władz polskich II RP wobec mniejszości narodowych. W efekcie
okolice Orli nie znały pogromów, choć gwałty na mniejszą skalę
wskazała Alina Cała w Narewce i Kleszczelach.
Wypada
uznać za niepokojącą diagnozę powstałą na podstawie prezentacji
oceny 80-latków - pełniących przecież rolę ogniwa przekazującego
wiedzę pokoleniu wnuków - bieżącej sytuacji politycznej.
Pozostała aktualna negatywna nadwyżka znaczeniowa terminu “Żyd”.
Oparta na obrazie oszustwa, krwawej zemsty, niekończącego się
antagonizmu jest ciągle wykorzystywana do budowania światopoglądu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz